Znakiem odróżniającym firmę od konkurencji, jest logo. Odgrywa ono bardzo ważną rolę w biznesie. Nie każde jednak w pozytywny sposób kreuje wizerunek firmy. Dlatego warto poznać cechy, jakimi powinno charakteryzować się dobre logo.
Czytelność to podstawa
Po pierwsze projekty logo firmy musi być przede wszystkim czytelne. Ponieważ jest zwykle przedstawiane w małych rozmiarach, każdy jego element, zarówno grafika, jak i tekst, muszą być dobrze widoczne już na pierwszy rzut oka. Zadanie nie jest więc łatwe do wykonania, ale na szczęście profesjonalna agencja reklamowa poradzi sobie z tym bez problemu.
Wyszczególnienie elementów
Widoczność logo można poprawić na przykład poprzez pogrubienie krawędzi wybranych elementów. Dzięki temu nie trzeba stosować większych zmian treści czy tym bardziej podstawowej formy.
Łatwość zapadania w pamięci
Profesjonalne agencje tworzą projekty logo, które są łatwe do zapamiętania i zarazem łatwo rozpoznawalne. W związku z tym logo musi być proste i tym samym czytelne.
Typografia, kolor, oryginalność, konsekwencja
Korzystanie z logotypów typograficznych jest całkiem dobrym pomysłem. Widz skupia wówczas uwagę na nazwie. Tym sposobem wizerunek firmy nabiera powagi.
Łatwość zapamiętania logo zależy między innymi od koloru. Niektórzy nawet uważają, że jest znacznie ważniejszy od sloganu, kroju pisma czy kształtu całego logo. Z doborem kolorów trzeba jednak zachować ostrożność, ponieważ niektóre z nich są zastrzeżone.
Logo marki musi być też oryginalne, o czym cały czas mówi niejedna agencja kreatywna. Powinno wyróżniać się na tle konkurencyjnych znaków firmowych.
Tworząc projekt logo firmy, trzeba zadbać o to, aby znak ten przetrwał próbę czasu. Chodzi o to, aby pasował do stale zmieniającej się i rozwijającej firmy. Zbyt częsta zmiana jego wyglądu nie jest dobrym pomysłem.
Koncept logo i jego znaczenie
Dobrym pomysłem jest wykonanie logo, które budzi skojarzenia z różnymi rzeczami. Choć znaki te nie powinny z drugiej strony przesadnie opisywać całej działalności firmy. Projekt logo firmy tak naprawdę nie musi „mówić” wszystkiego, ale wystarczająco dużo, by klient mógł ją zidentyfikować.
Przedstawienie branży, nazwy, wizerunku
Czasem dobrze jest, aby odbiorcy mogli z logo „wyczytać”, czym dana firma się zajmuje. W wielu przypadkach nie jest to jednak konieczne. Projektując logo warto posłużyć się nazwą firmy, co pozwoli uzyskać bardziej indywidualny charakter.
Agencja brandingowa nierzadko dąży do uzyskania znaku firmowego, który wiąże się z istniejącymi już elementami graficznymi, stworzonymi dla danej firmy. I jest to dobre rozwiązanie. Tym sposobem powstaje spójna identyfikacja wizualna.
Pomysłowość logo
Projektowanie logo firmy, powinno zmierzać do uzyskania znaku, który będzie charakteryzował się również pewnego rodzaju sprytem, dowcipem. Nie należy jednak tego robić w przypadku poważnych firm. Tu pomysłowością trzeba wykazać się w nieco innym zakresie.
Czynnik ruchu i przestrzenności
Poprzez kadrowanie można wywołać wrażenie ruchu, a takie dynamiczne projekty logo wzbudza w widzach zainteresowanie.
W niejednej agencji reklamowej obecny jest zwyczaj nadawania projektom iluzji trójwymiarowości poprzez stosowanie gradientów, cieni i odbić. Nie jest to dobrym rozwiązaniem w przypadku logo.
Użyteczność praktyczna
Dobre logo musi być przede wszystkim funkcjonalne. Przy tworzeniu go trzeba brać pod uwagę wszystkie warianty wykorzystania tego znaku. Poza samym logo firmie może przydać się księga znaku. Jest to dokument, który w sposób bardzo szczegółowy opisuje budowę, kolorystykę, wersję logo, a także instrukcje co do wykorzystywania logo w szerokim zakresie.
W przypadku większości firm, w zupełności wystarczy księga znaku logo w wersji podstawowej. Wykonaniem jej zajmie się każda profesjonalna agencja brandingowa, która oferuje tworzenie logo.
Jak widać, projektowanie logotypów, czy po prostu logo, nie jest prostym zadaniem. Wymaga wiedzy, doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Należy więc rozejrzeć się za fachowcem, który sprosta najśmielszym oczekiwaniom i przede wszystkim stworzy profesjonalne logo, które będzie atrakcyjne przez długie lata, niezależnie od tego, jak i w jakim kierunku firma będzie podążać.